[Article publicat al núm. 9 de la revista Fet a Tarragona, gener 2015.]

Escric aquest article quan l’any encara no ha acabat i no puc evitar que agafi un to de balanç. Miro enrere i veig que, en la majoria dels projectes culturals en què he estat més implicada durant el 2014, hi ha un fil conductor comú: l’impuls de traçar rutes alternatives per la ciutat on visc, Tarragona. Hi penso una mica més i concloc que, com acostuma a passar, no és una mania meva, sinó una tendència creixent, que recorre, fa ja uns quants anys, algunes de les noves i no tan noves propostes que se’ns ofereixen, aquí i a fora.

Deixeu-me que us en parli una mica: que personalitzi primer per arribar, després, a altres casos. D’una banda, durant el 2014, per exemple, he tingut la sort de poder participar en la creació de l’IgersMap de Tarragona, el primer mapa del món fet per i per a instagramers, és a dir, per i per a usuaris de la xarxa social Instagram. Va néixer amb la idea de connectar els mons físic i virtual, d’establir en el mapa presencial de la ciutat aquells punts on un instagramer portaria un amic seu que vingués de visita a fer una bona foto per compartir-la. Tenint en compte, doncs, criteris purament fotogràfics i estètics, 115 usuaris van enviar 500 imatges corresponents a 119 localitzacions que són interessants des d’aquest punt de vista. El criteri visual no es fixa només en la història que una paret té al darrere i, per tant, com era previsible, la Catedral, per exemple, n’és un punt tan popular com el Far de la Banya, l’Amfiteatre hi té un interès similar al que adquireix la corba del Vial de Bryant i els grafits del Pau del Protectorat i de Sant Antoni M. Claret, entre molts altres, hi estan també geolocalitzats.

Aquest projecte, senzill d’entendre i laboriós de construir, és el treball més participatiu que he desenvolupat fins ara, perquè no ha estat dirigit discursivament en cap moment. Es partia d’una única localització preestablerta, el piló dels InstagramersTGN creat a Pilon’s Street, el nom artístic del carrer Comte; tota la resta han estat espais proposats lliurement pels igers, de manera que, de la suma de tots plegats ha sorgit una manera diferent de conèixer la ciutat, una alternativa basada en els gustos dels mateixos habitants, que han esdevingut amfitrions generosos i “autèntics”. A igersmap.com (o adquirint la versió impresa del mapa a les oficines de Turisme), podreu treure conclusions del discurs que s’ha generat col·laborativament amb aquesta eina i de les diferències i coincidències que manté amb el discurs oficial de Tarragona.

D’altra banda, en el marc del Centre d’Art, El Teler de Llum, una altra proposta en què he treballat directament, ha iniciat el camí de traçar una Ciutat Sonora, és a dir, diverses rutes que ens mostrin Tarragona també d’una manera emocional, però a través del so. El 2014, el músic Miquel Àngel Marín ha dibuixat set punts al mapa corresponents a les cases de set amics seus, per fer-nos entendre que sovint la construcció visual que fem dels llocs es basa en raons estrictament afectives. Els amics del Miquel Àngel van intervenir en el passeig que vam fer parlant, tocant, cridant… a través del seu intèrfon, un element que aïlla i connecta alhora l’interior de l’exterior i que sovint hi posa barreres també conceptuals.

Com aquests exemples que conec de prop, actualment hi ha altres inciatives que construeixen noves narratives de Tarragona: Argos Serveis Culturals ofereix visites que ens descobreixen històries curioses menys conegudes (llegendes nocturnes i aventures de pirates); els plafons artístics del Display any rere any tracen camins suggerents en vuit espais de la via pública; la ruta pels indrets literaturitzats per Pin i Soler ja s’ha consolidat com una proposta professional periòdica…, i en podríem dir força més que porten temps al darrere.

Sembla, doncs, que les ciutats últimament necessiten explorar aquestes realitats augmentades amb valor afegit, interpretacions que s’hi sobreposen per tenir-ne una vivència més adaptada a les afinitats i que evita, cada cop més, els estàndards.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s