La gestió cultural i l’escola. Noves propostes per una escola creativa dia a dia

Aquesta setmana ens hem retrobat amb algunes companyes mares de l’escola del meu fill  de tres anys per començar a dissenyar les activitats culturals que farem des d’ara i fins al mes de juny. Amb elles, i amb alguns pares més, hem creat, en aquest primer curs escolar, una comissió literària i creativa dins l’AMPA del col·legi, moguts per una inquietud d’implicar-nos-hi a partir de l’organització d’accions que serveixin tant als nens i nenes com a nosaltres.

Durant el primer trimestre, vam dur a terme un Taller de poemes objecte que va funcionar bé i que properament explicarem a la Universitat Rovira i Virgili després de ser escollit com a bona pràctica i, en aquests mesos que queden de curs, tenim la idea, entre altres iniciatives, de desenvolupar una activitat titulada Escriu-me, que assajarà l’escriptura damunt d’un paper diferent, el de la roba, el del cos, i una altra en què experimentarem la intensitat poètica que es pot transmetre amb el “silenci” del llenguatge de signes.

Aquests dies en què estem pensant com concretar totes aquestes idees que volen fer sentir la poesia, la creació, de primera mà (físicament, primàriament), penso sovint que la gestió cultural pot fer molt per a les escoles, que els gestors culturals hi podem tenir un paper fonamental i que les àrees de cultura de les administracions públiques haurien de plantejar-se molt més seriosament la seva aportació en aquest sentit. Perquè els gestors culturals som, molt sovint, la cruïlla on van a parar creadors, entitats, agents, propostes i  reivindicacions diverses, i som també els que podem facilitar el contacte de l’escola amb el sector cultural i provocar que la ciutat i l’escola, l’art viu i les aules, no estiguin allunyats l’un de l’altre.

Podríem donar per fet que l’escola està permanentment en contacte amb la cultura i la creativitat; i ho està, però crec que només d’una manera determinada. Hi són, però estan acotades pels límits dels currículums escolars, per mètodes pedagògics, per horaris, per calendaris, per una practicitat necessària. Els gestors culturals, en canvi, treballem la cultura des de les entranyes, en coneixem els processos de creació, de construcció, de difusió, i, el nostre coneixement, el nostre assaig amb públics ciutadans diversos (els èxits i els fracassos viscuts), la nostra intermediació amb creadors, pot aportar una altra experiència de la cultura i la creació als nens i nenes, ja des dels tres anys, que complementa la línia de treball de les escoles.

Sense anar més lluny, i com a exemple, les activitats que proposem durant aquest primer curs des de la nostra comissió de l’AMPA es basen o s’inspiren en accions poètiques ja realitzades i comprovades per la plataforma de joves creadors La Pell del Llavi, de manera que les hem versionat i adaptat per a l’entorn de l’escola sabent prèviament com van funcionar.

La gestió cultural, doncs, pot provocar un apropament a la creació i a la cultura que trenqui les fronteres conceptuals, temporals i físiques que l’escola necessita per al seu funcionament, però que, en certs moments, poden ofegar-la. El lema de la comissió que hem creat és “per una escola literària i creativa dia a dia” i ara que la intenció és organitzar “la setmana cultural” al centre, nosaltres no hi hem proposat cap activitat de manera especial, perquè entenem que la cultura és una necessitat bàsica, diària (com menjar, com beure, com viure), i no volem que es percebi com un fet excepcional que s’aïlla en un període de temps concret.

Des de la gestió cultural, sense dubte, també podem fer això dins de les escoles: treballar per la quotidianitat de la cultura, per descosir aquesta visió de la cultura com un fet excepcional, perquè, malgrat que l’excepcionalitat també pot tenir una lectura positiva, és l’element del qual es prescindeix més ràpidament i sense remordiments quan van maldades, com per desgràcia veiem que està passant dia a dia en el nostre món miop i falsament quadriculat.

Advertisements

2 thoughts on “La gestió cultural i l’escola. Noves propostes per una escola creativa dia a dia

  1. Recordo que durant el primer trimestre del curs al museu i amb la classe de p4 vàrem treballar el concepte de les lletres/objecte com a poesia visual. Un taller molt interessant.
    Es tracta d’una molt bona iniciativa per part vostra. Sort en té l’escolta d’aquestes col.laborcions participatives que enriqueix la creativitat i ajuda a un bon desenvolupament cognitiu dels nens i les nenes.
    Ja sabeu que estem a la vostra disposició per a col.laborar en el que calgui.
    Amunt l’escola creativa!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s