Per una escola literària i creativa dia a dia. Aplicacions de la gestió cultural a l’escola

Enguany des de l’AMPA del Col·legi Públic El Miracle de Tarragona, que és on hem escolaritzat el meu fill, un grup de pares i mares hem format una Comissió Literària i Creativa amb dos propòsits molt clars: d’una banda, apropar l’art als nens i nenes a partir d’activitats creatives en què participin de manera activa i directa i, d’una altra, fer que la cultura estigui present en el seu dia a dia i sigui una necessitat quotidiana.

Amb aquesta intenció, fa dues setmanes vam presentar diverses accions previstes per al primer trimestre del curs i que ja s’han engegat amb la complicitat de la direcció i del professorat de l’Escola. Conscients de les noves possibilitats de relació i de comunicació que contenen les xarxes socials per cocrear i compartir, en primer lloc, hem iniciat un grup a facebook (El Miracle, escola literària i creativa) que està obert a tothom (famílies del Col·legi i de fora), en el qual es comparteixen recomanacions sobre activitats artístiques per a nens i nenes i se’n proposen de pròpies, com l’acció audiovisual Els ulls de l’escola. Aquesta activitat s’adreça tant als nens i nenes de totes les edats com als adults (pares i mares, avis i àvies, familiars, amics) i els convida a penjar-hi imatges de l’entorn monumental i físic que envolta l’Escola i que, des de fa tants anys, és un dels seus trets identitaris i conforma l’imaginari de moltes persones.

En segon lloc, hem fet ja les dues primeres sessions d’un taller de poemes-objecte que rebran tots els alumnes abans d’acabar l’any i que explora els límits de les paraules i del seu significat, perquè els proposa transformar objectes quotidians (una esponja, una pinta, un rotllo de cartró, una caixa d’ous…) a partir de paraules poètiques triades a l’atzar. Aquestes paraules surten de dins de peixos i d’ampolles que han de pescar amb una canya i tenen molts tipus de materials per convertir l’objecte en allò que la paraula els suggereix.

Els primers a desenvolupar el taller han estat els alumnes de P3, P4 i P5 i de 1r i 2n i les “obres” que n’han resultat han estat fruit d’una imaginació desbordant i sense prejudicis. L’activitat els permet, igualment, copsar les fases del procés creatiu: la focalització de la mirada en un element, l’aplicació del seu filtre emocional i mental, la nova lectura de la realitat que poden oferir, la confecció “manual” de l’obra i el lliurament d’aquesta a la col·lectivitat perquè pugui ser útil a tothom. Aquesta última fase es concreta en el fet que tots les “obres” formaran part d’una exposició que es podrà visitar.

Totes les activitats creades en aquesta línia, a més, les hem pensat perquè els pares i les mares també hi puguin participar, seguint la premissa que la literatura, la creació i l’art (en definitiva, la cultura) s’ha d’entendre com un aspecte quotidià i natural de la nostra vida. Un dret que traspassa les parets de les aules i els contextos circumstancials i que és un element transformador dels éssers humans que hem de viure amb tots i cadascun dels grups d’educadors que ens envolten: mestres, pares, mares, avis, àvies… i també fills i filles.

A hores d’ara, i només és el començament, ja tinc una llista llarga de valors que m’ha aportat aquesta experiència: satisfacció de compartir coneixement adquirit en l’àmbit professional de la gestió cultural en un entorn organitzatiu diferent, molta emoció a l’hora de transmetre el valor de la poesia a nens i nenes, és a dir, a persones lliures de prejudicis en aquest sentit, experimentació pròpia a l’hora d’escriure poesia per a nens de 2 a 5 anys, una vivència directa d’una experiència cultural generosa i pròxima, i l’aprenentatge humà, vital, que m’ofereixen les personetes amb qui treballem i juguem, abocades gairebé sense cap temor a la creativitat.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s